Wednesday, July 18, 2007

Baking Soda

Dah seminggu peti sejuk saya berbau. Entah datang dari mana pun tak tau. Almakhlumlah sekarang ni musim buah-buahan. Segala macam buah ada kat dalam tu, durian, jambu, mempelam, tempoyak, epal, buah naga dan macam-macam lagi barang. Timbullah bau yang tak mau hilang-hilang walaupun dah di cuci beberapa kali. Semalam saya pun teringat untuk meletakkan baking soda kat dalam peti sejuk. Pagi ni tiba-tiba baunya dah pun hilang.It worked! Thank you baking soda....




Tahukah anda apa itu baking soda? Ia juga dikenali sebagai sodium bikarbonate. Ianya adalah sejenis alkali dan apabila di campurkan dengan bahan-bahan yang berasid seperti jus lemon/limau, coklat, youghurt, susu masam, buttermilk ianya akan bertindakbalas sebagai agen penaik. Baking soda bertindakbalas dengan cepat, jadi pastikan apabila anda menggunakan baking soda di dalam adunan anda, adunan di masukkan secepat mungkin ke dalam oven. Kebiasaannya baking soda di gunakan untuk membuat kek, biskut, muffin dan lain-lain tetapi tahukah anda lain-lain kegunaan baking soda dalam membantu anda di dapur?

Ia boleh di gunakan untuk :


* Membersihkan oven- Taburkan baking soda , biarkan seketika dan kemudian bersihkan menggunakan sponge dan air.


* Menanggalkan kesan-kesan karat kat plastik items seperti 'Tupperware'- Scrub sekuat hati anda.


* Menanggalkan kesan-kesan hangus pada periuk atau kuali- Panaskan baking soda didalam periuk atau kuali tersebut dengan api perlahan hinggalah kesemua kesan-kesan tersebut hilang.


Banyak lagi kegunaan baking soda. Lain kali saya akan cuba paparkan lagi. Jadi pastikan anda menyimpan beberapa botol baking soda di dalam rumah anda!ok!




1 comment:

  1. Good tip kak yan! Thanks.. Nanti nak try la..

    ReplyDelete